2012. január 30., hétfő

Napüdvözlet

Az első összefüggő szekvencia, amivel akár hatha-, akár ashtanga vagy vinyasa flow yoga gyakorlásába kezd az ember megismerkedik, az a Napüdvözlet, szanszkrit nevén Surya Namaskar gyakorlatsora. Már nevében is tele van szimbólumokkal. A "Surya" "Nap"-ot jelent, a "Namaskar" pedig "üdvözlés"-t. - Az ind filozófia és a jóga világnézetében a külső és a belső világ között nincs különbség, hiszen a körülöttünk lévő káprázat, csupán az elme játékaként jön létre és nem valóságos. Érzékszerveink által többszörösen közvetett módon tapasztaljuk, mely tapasztalatot nagyban befolyásolnak eddigi megéléseink, benyomásaink és emlékeink. Lehetséges hát kijelenteni, hogy a világ valóságos? - Ebből kiindulva egyértelmű, hogy mikor a Nap köszöntéséről van szó, nem kizárólag az égen járó égitestről beszélünk, hanem a bennünk lévő tudatosság fényéről, melynek csupán külső szimbóluma a Nap, mint megnyilvánulás. A Napnak persze számos metaforája van: energia, erő, egészség, tudatosság. Mozgása az élet szimbóluma. Nélküle nem lehetséges a létezés, ezért nem meglepő, hogy a régi korok emberei Istenként tisztelték, hiszen minden tekintetben függtek tőle. A Nap, mely nem mulasztott létezése óta egy alkalmat sem átutazni az égen, nem csak közvetetten táplálta az embereket, és energiája megnyilvánult mindenben, ami körülvette őket, de a változás megtapasztalásához, és az ennek megértéséből származó tudás lehetőségeihez is segítette az embereket...

Számomra szerelem volt első próbálkozásra jó pár évvel ezelőtt. Akkoriban első sorban az ragadott meg benne, hogy viszonylag könnyen elsajátítható sorozat, amely testre és elmére gyakorolt jótékony hatását hamar megtapasztalja a gyakorló. Mivel még a médiában és a filmgyártásban dolgoztam viszonylag kevés szabad időm volt, azt pedig vezetett órákon töltöttem leginkább, szóval, mint önálló gyakorlás, kielégítő volt az igényeimnek, hogy beillesszem a napomba. Sokan panaszkodnak arra, hogy nincs elég idejük a család, gyerek és munka mellett és így is kevés az a kicsi éjszakai pihenő... nem, hogy még gyakorolni... Emlékszem, akkoriban 5-kor keltem, hogy 7-ig gyakoroljak, persze nem csak ászanát, hanem pranayamát és meditációt is. Kezdetben arra számítottam, hogy a kevesebb alvás és a nagyobb fizikai megterhelés kimerít majd, de épp az ellenkezőjét éltem meg. Kevesebb alvással és több jóga gyakorlással nagyobb lendülettel és energiával tevékenykedtem egész nap, mint mikor többet aludtam, de kevesebbet, vagy egyáltalán nem jógáztam. Elég hamar napi rutinná vált...
A Napüdvözlet nem csak jól átmozgatja a testet, de erőssé, mobilissá és hajlékonnyá is teszi, persze ezek a fizikai szinten megnyilvánuló hatások, melyekkel egy időben rengeteg élettani és mentális változás jön létre lényünkben. Íme egy gyorsan összeszedetett, ám a teljességet nélkülöző felsorolás, mi mindenre is jó ez a gyakorlatsor:

Fizikai szinten kifejtett pozitív élettani hatások:

- erősíti az izmokat
- nyújtja az izmokat
- mobilizálja az ízületeket
- javítja az emésztés folyamatát
- elősegíti a nyirok keringését
- segíti és javítja a keringést
- harmonizálja az idegrendszert
- tökéletes állapotban tartja a gerincet

Mentális szinten kifejtett pozitív hatások:

- rendszeres gyakorlása összeszedetté tesz
- lecsendesíti az elmét
- tisztítja a tudatot
- emeli a tudatosságot
- fókuszálja a figyelmet
- harmonizálja a légzést

Érzelmi hatásai:

- békét hoz
- szeretetet ébreszt
- magasabb szintre emeli az érzelmeket
- befogadóvá tesz

A kezdeti rácsodálkozások után komolyan kezdett érdekelni a Napüdvözlet gyakorlata és kutatásba kezdtem e téren. Rengeteg irodalmat és tanítást találtam és kaptam, amit felhasználtam gyakorlásomban, miközben egyre inkább beértek tapasztalataim. Kezdtem megérteni, hogy mikor végig követem ezt a mozdulatsort, sokkal több történik, mint hogy a különböző szintű hatások végbemennek és kiteljesednek bennem. Minden mozdulata egy egy fohász, alázatos leborulás, vagy épp felemelkedés. Miután már nem okozott fizikai megterhelést és nem kellett nagyon koncentrálnom, hogy mi után mi következik és a sorozatot alkotó ászanákat is alaposan megismertem, képes voltam azokat pontosan és helyesen kivitelezni, szinte automatikussá vált végzése, akár a mála forgatása a mantra gyakorlat közben. Olyan imádsággá magasztosult bennem, melyre már nem csak testemnek volt szüksége. A gyakorlás közben az elmém teljesen lecsendesedett és nem tudott máshol létezni csak a jelen pillanatban. A meditációt már nem csak az ülésekben tapasztaltam, hanem megéltem az aktív mozgás közben, ahonnan könnyebb beemelni a mindennapi tevékenységek sorába.

Eredetét tekintve a Napüdvözlet irodalmában vannak eltérő vélemények. Vannak, akik azt állítják, hogy egy modern keletű gyakorlat, amely az indiai birkózás alapozója volt, mások úgy beszélnek róla, mint egy védikus sorozat, mely már a Rg-, és Jadzsur Védában is említésre került, mint egy 12 lépésből álló, akkor még statikus gyakorlatsor, melyet speciális légzőgyakorlatokkal, csakra meditációs technikákkal kötöttek össze. A Mahabháratát olvasva is találunk utalást a gyakorlatra. Visvamitra tanítja Rámának, hogy erőre tegyen szert általa, mikor a csatamezőn Ravanával, a démonkirállyal kell megküzdenie.

Magát a gyakorlatsort tekintve is számtalan érdekességre bukkantam. A gyakorlatok energetikai hatásai, a sorrend miértje, s persze a hozzá tartozó mantrák tudománya, fizikai és mentális szinteken használható terápiás jelentőségük és lehetőségeik.  Ebben a sorozatban ugyanis minden egyesül. A test edzése és rekreációja, mozgás és légzés szinkronja, a teljes tudatosság és elmekontroll megvalósulása,  megjelenik a dristhi, amely jóval túlmutat a fizikai szem fókuszpontjainak meghatározásán. Kialakul benne a ujjayi légzés tökéletes gyakorlata, s ezáltal annak jótékony hatásai is kiteljesednek, létrejönnek a bandhák, vagyis az energia zárak, s megnyilvánul az imádság, mely tökéletes és elválaszthatatlan egységet alkot a gyakorló és Isten között.

A Napüdvözlet sorát alkotó gyakorlatoknak és minden vele összefüggésben lévő dolognak jelentősége van. A 108 körnek, amit kis gyakorlással 35-40 perc alatt kényelmesen lehet teljesíteni. Annak, hogy mikor végezzük, hol és milyen körülmények között. Melyik ászanát, vagy a 108-ból melyik kört Isten melyik aspektusának ajánljuk fel... Persze a rituálékon kívül sok tapasztalatot és tanítást hordoz. Ha jógát gyakorolsz, észreveheted, hogy a különböző testhelyzetek a létezés különböző lépcsőfokaihoz kapcsolódnak. Tárgyak, növények, állatok, hősök és istenek formáit öltjük magunkra bennük. Ezek persze a tudat vagy tudatosság különböző szintjeit is megjelenítik, melyen a fejlődés különböző szakaszaiban végi megyünk. A Napüdvözlet gyakorlatában, az előbbiek mellett felfedezhetők a gyermeki fejlődés különböző fázisai is , melyeken a magzati-, csecsemő, kisgyermek, felnőtt korokon át keresztülhaladunk.

Rengeteg tanítást nyer a Napüdvözlet végzése által az, aki éber, nyitott, hajlandó alázattal és figyelemmel , rendszeresen és kitartóan, értéssel végezni. Hiszek benne, hogy ennek a sorozatnak a gyakorlása, ha minden tökéletesen egyesül benne, még a legmagasabbra áhítozó törekvőt is képes célhoz juttatni. 

Még nincs vége ennek az utazásnak. Bár már elkezdtem egy könyvben összefoglalni, amit eddig találtam, folytatom a kutatást. Hiszek abban, hogy ez a gyakorlatsor azok számára is képes elhozni a változást, akik nem akarnak jóga órákra járni, és különböző nyakatekert akrobatikus mutatványokkal elkápráztatni másokat, hanem arra törekednek, hogy saját életük és azon keresztül mások létének teljességét emeljék magasabb szintre. Azok számára is elhozza a biztos tapasztalás lehetőségét, akik nem kívánnak élni a filozófia és a spirituális tanok bölcseleteivel, csupán nyitottak arra, hogy a test tanításán keresztül nyerjenek tapasztalatot arról, ami túl van a testen, de számukra láthatatlan. Mostanra rendszeressé váltak a Napüdvözlet workshopok és hosszabb-, rövidebb tanfolyamok, melyeken mindezeket a tudásokat és tapasztalatokat megosztom mindazokkal, akiket érdekel a Napüdvözlet csodálatos tanítása.



Minden nap gyakorlom. Olyan mozgó meditációvá vált számomra, melyben a létezés tökéletességét és teljességét élhetem meg. Hacsak tehetem nem mulasztom el az ébredést a Nappal. A benne tett erőfeszítésem energiája az én áldozatom, mellyel újra és újra hálát adok és köszönetet mondok azért, hogy itt lehetek...

OM Suryaya Namaha

1 megjegyzés:

  1. Üdv.én csak leszeretnem irni hogy furcsa dolgokat vettem eszre .miotta a genesha mantrat mantrazom azotta furcsa dolgot tapasztaltam .bárhol barmikor barmilyen rosz időbe élő tudom hozni a napot es csak ugy süt és a felhők is elkerulik kikerulik a napot .nagyon tetcik ez nekem és mosmar tudom hogy ez a mantra tartozik hozam om gam ganapataye namaha ezt szoktam mantrazni es tetcik .elsonek azt hittem hogy velletlen ezert tobb napig kiserleteztem hogy tényleg kepes vagyok elő hivni a napot és igen bárhol barmikor barmilyen időbe sikerül .nagyon jo .tetcik nekem .sziasztok

    VálaszTörlés