2013. március 15., péntek

Bhujang asana–a kobra póz

A jóga ászanákat sokféleképpen csoportosíthatjuk. Erősítő és nyújtó gyakorlatok, álló, ülő, fekvő testhelyzetek, nyitó, csavaró, hátra- vagy előre hajlító pozíciók. Egy másik megközelítésben pedig megkülönböztethetünk olyan tartásokat, amelyek növényeket, állatokat, hősöket és bölcseket, sőt istenségeket, vagy isteni lényeket formáznak meg.
Mindez a fizikai hatásokon túl, lehetőséget ad arra, hogy a körforgásban megnyilvánuló különböző létformákat tapasztaljunk meg a gyakorlás során. A fa pozíció, mint az egyik növényhez kapcsolódó gyakorlat magának a létnek az aspektusait hordozza magában. A térben való kiterjedés, a térhez való viszonyulás és stabilitás, az egyéniség és egység tapasztalásának lehetőségei is megjelennek benne. Az állatvilágból megjelenő gyakorlatok az ösztönökkel való munkában segítenek. Ahogy aztán haladunk az emberi létformák felé a tudatosság egyéb területei kapcsolódnak be a munkába. Nem mintha, addig nem lettek volna jelen…. Mégis, ha a játék kedvéért egy kicsit más szemszögből nézzük a gyakorlatokat, akkor az emberi psziché különböző szintjeit tudjuk megérinteni és formálni.
Az ászanákban működő energiák megidéznek különböző minőségeket, erőket s ezeket lehetséges tudatosan alkalmazni.
Azoknak a gyakorlatoknak a formái, amelyekkel a jógaórán is találkozunk, a természet megfigyelésén alapulnak. Nem csak a fantázia műve az, hogy egy-egy pozícióba milyen formát vetítünk bele. Nagyon is fontos szerepe van. Ha értelmezni akarjuk, akkor persze nem az anyagi formához szükséges ragaszkodnunk. Szemléletet kell váltani és arra kell összpontosítani a figyelmet, milyen energia, milyen bennünk finoman megbúvó aspektussal dolgozunk éppen. A jógában minden lehetőséget meg lehet találni a fejlődésre és önismeretre. Miért ne lehetne ilyen játékot vinni bele?


Példának okáért, itt van a Bhujangasana – a kobra póz. Mindannyian ismeritek ezt a gyakorlatot. Mint, a legtöbb pozíciónak, ennek is van mitológiai háttere:

A kobra, vagy kígyó az egyik legfélelmetesebb teremtmény, mely a legtöbb emberből zsigeri taszítást ébreszt. Archaikus lény, s a hozzá kapcsolódó érzelmeink mélyen az emberi tudattalanban húzódnak. Alattomos, gonosz, ellenséges lénynek tartják a legtöbb kultúrában. A kígyó azonban egy kettős természetű állat. Mérgével képes pusztítani, de gyógyítani is.

Ha a jóga szemszögével kezdünk foglalkozni vele, láthatjuk, hogy a kígyó a jógik barátja. Ha ránézünk Shíva ábrázolásaira, aligha találunk olyat, mely nélkülözné az istenség nyakát ékszerként körbefonó kígyót.
Shíva és a kígyó összekapcsolódása abból adódik, hogy mint pusztító istenség az érzelmek közül a félelmek, leginkább a halálfélelem kapcsolódik hozzá. A kígyó erőteljes szimbóluma annak, hogy a spirituális úton haladva egyre inkább képesekké válunk uralni félelmeinket, amelyek megakadályoznak a fejlődésben. Ezeknek a félelmeknek a feladása nem elmenekülést jelent a félelmetes helyzetek, tapasztalatok, szembesülések vagy felismerések elől, hanem megpróbáljuk a sötétben utánunk lopódzó kígyót jobban szemügyre venni és a régi bevált példával élve felfedezni, hogy nem más, mint egy kötéldarab.

Ganesha is kapcsolatban áll a kígyóval. Az elefánt fejű istenség Shíva fia, persze megnyilvánulásának módjáról több, egymásnak ellentmondó mitológiai történet is ismert. Ebben az elgondolásban Ganesha apja nyomdokaiban lépked. Derekán viseli a kobrát, s nem csak nagy hasának megtartása érdekében, vagy hogy hódolatát fejezze ki, hanem szimbólumaként annak, hogy a félelmek uralásának mesterévé válik.

Ha legközelebb a Bhujangasana pozícióban időzől, próbálj átlényegülni és ne csak a gyakorlat fizikai aspektusaira összpontosíts. Vizsgáld meg, hogy a kígyó bőrébe bújva milyen érzelmek jelennek meg. Add át magad annak a megtapasztalásnak, amelyek a kígyó által, vagy a kígyót szemlélve megjelennek benned.
Egy következő bejegyzésben a Kígyót, mint a Kundalini energia szimbólumát vizsgáljuk majd.

Addig is egy mantra, amely abban van a segítségünkre, hogy túllépjünk a félelmeken:

ASATO MA SADGAMAYA
(Vezess bennünket a káprázatból a valóságba)
TAMASO MA JYOTIR GAMAYA
(A sötétségből a fényre)
MRTYOR MA AMRTAM GAMAYA
(A halálból a halhatatlanságba)
OM SHANTI SHANTI SHANTI

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése